nervebanerDet enkle svar er: Neuropati er, når du har problemer med nervebanerne. Men i realiteten er svaret ikke helt så enkelt, da neuropati spænder over en lang række lidelser og symptomer. Selvom de alle vedrører nerverne, så gør de det på mange forskellige måder.

3 slags nerver

Når man taler om neuropati, inddeler man ofte nerveskaderne udfra hvilke nerver der er påvirket. Hvilke nerver, der er påvirket har betydning for de symptomer man oplever:

• Sensoriske nerver
  • Autonome nerver
  • Motoriske nerver

De sensoriske nerver er de nerver, der leder de følelsesmæssige impulser til hjernen. Det kan være prikke,stikken og smerte, men også fornemmelsen af kulde og varme. Har du neuropati er du oftest påvirket på disse nerver. Mange oplever smerter, prikken og stikken, mens andre ikke fornemmer hurtige skift i mellem varme og kulde. Skader på de sensoriske nerver, kan også afstedkomme komplet følelsesløshed.

De autonome nerver kontrollerer signalerne til og fra kroppens organer til det autonome nervesystem. De er signalveje til kroppens "automatiske" organer og sørger for ting som, at vi trækker vejret, at hjertet slår og at mave og tarm fungerer korrekt. Også svedproduktion og seksualfunktionerne påvirkes gennem disse nervebaner. Har du neuropati oplever du måske øget svedproduktion eller erektionsproblemer, hvis disse nerver er påvirket.

De motoriske nerver er dem, der sender signaler til kroppen musker, når vi skal bevæge os og er pricipielt under vores bevidste kontrol. Mange bevægelser sker dog automatisk, som når vi cykler, og er i den forstand "ubevidste". Har du fået nerupati, kan du opleve problemer med at bruge din krop som hidtil. Måske oplever du det sværere at hoppe, springe eller bevæge armene helt så hurtigt, stærkt eller præcist som før.

Autonom og perifer neuropati

Når man taler om neuropati, inddeler man ofte sygdommen/skaderne i autonom neuropati og perifer neuropati. Autonom neuropati er, når skaderne findes på de autonome nerver, mens perifer neuropati dækker over skader på de motoriske og sensoriske nerver. Nogle gange bruger man også begreberne "poly"  og "mono" som i perifer polyneuropati eller autonom mononeuropati, hvilket blot er en måde at sige, at enten én eller flere nerver er påvirket/skadet.

Men hvad sker der med nerverne?

Neuropati er, som sagt, skader på nervebanerne. Årsagerne til skaderne kan være mange, men nogle udbredte årsager er:

• Direkte fysiske skader på nerverne ved eksempelvis slag eller forbrændinger
  • Infektioner
  • Stærke kuldepåvirkninger
  • Langvarigt alkoholindtag (alkoholisme)
  • Diabetes
  • Andre autoimmune sygdommme, såsom Guillain-Barré syndrom.

Ved diabetisk neuropati

Når du har diabetes er det som regel blodgennemstrømningen i de små blokar omkring nervebanerne, der er problemet. Nerverne bliver ganske enkelt ikke tilført den rette mængde blod og nerven påvirkes og går langsomt til grunde.

nervebaner

Det er oftest de lange nervebaner, der bliver ramt først. Det vil sige nerveenderne i fødder, ben, arme og hænder. Når det gælder de autonome nerver er det oftes mave, tarme og svedkirtlerne, der påvirkes.

Læs i øvrigt denne korte artikel fra diabetes.dk om neuropati, der giver en god beskrivelse af problemerne ved diabetisk neuropati.

Få vores nyhedsbrev

Vi deler ikke din e-mailadresse med tredjepart og sender 1 gange månedligt.